Annonse

Søk

Hvor vil du søke?

+ Innhold A-Å

Krever flere fartshumper

BEKYMRET

BEKYMRET: Fotgjengerne er dårlig beskyttet på den tett trafikkerte Narverødveien, mener Elisabeth Andersen og Fredrik Bleken. De håper noe blir gjort med sikkerheten før datteren Ada Margareta (9 måneder) en dag skal ut på egen hånd. Foto: Per Gilding
Bestill bildet Kjøp bilde


  • Del på nettet
  • Tips en venn via epost
  • Skriv ut

Tips oss »

TØNSBERG: Narverødveien må få flere fartshumper og redusert fart, mener Elisabeth Andersen og Fredrik Bleken.

Småbarnsforeldrene har siden i sommer bodd som nære naboer til krysset Narverødveien/Jarlsøveien, og har sett med stigende bekymring på den tette biltrafikken utenfor, særlig etter at snøen kom.

– Her er det ingen plass å gå på som fotgjenger langs veien. Veikanten er bare markert med en heltrukken hvit stripe, som for øvrig er blitt visket ut fordi bilene kutter svingen, sier Fredrik Bleken. Samtidig kommer bilene forbi i høy fart, ofte langt over de tillatte 50 km/t, mener paret.

Nær påkjørt

– Forrige lørdag var søsteren min og jeg ute og gikk med barnevogn og to hunder. Like utenfor her ble vi nær kjørt ned, forteller Elisabeth Andersen.

– Bilisten så oss i siste liten og fikk vrengt bilen over til venstre, samtidig som vi
kastet oss ut i veikanten. Det var skikkelig ekkelt, sier hun.

Og tør ikke tenke på hva som kunne skjedd hvis det hadde kommet en annen bil i motgående kjørefelt.

Narverødveien er en strekning der mange ferdes, både i bil og til fots. Nå etterlyser paret Andersen/Bleken tiltak for å bedre trafikksikkerheten.
– Flere fartshumper og lavere fartsgrense må til, mener Fredrik Bleken.
– Men bilførernes mentalitet er også viktig. Tilpass farten etter forholdene, oppfordrer han.

Rundkjøring er planlagt

I planene for boligutbyggingen i Snippenskogen inngår også en rundkjøring i krysset Narverødveien/Jarlsøveien. Det ville hjelpe mye på trafikksikkerheten i området, men fjorårets nedgang i boligmarkedet gjør at utbyggingen drøyer. Dermed drøyer det også med rundkjøringen.

– Vi følger kontinuerlig med på markedet, og jobber med å finne et riktig tidspunkt å sette i gang på, sier styreleder Ola H. Rasmussen i Snippenskogen AS.
Han vil ikke antyde når det kan bli.

Ifølge sivilingeniør Jarle Krokeide i Tønsberg kommune foreligger det også planer om fortau langs Jarlsøveien og en ombygging av krysset Jarlsøveien/Karlsebakken, slik at Karlsebakken får en mer "normal" innkjørsel på Jarlsøveien. Deler av disse tiltakene er utbyggerne på Jarlsø forpliktet til å bidra til, når boligbyggingen der har nådd et visst omfang.

– Nettopp utbyggingen på Jarlsø har fått trafikken forbi her til å øke, sier Fredrik Bleken og Elisabeth Andersen. De mener det blir for lenge å vente på at Snippen-utbyggerne tar planene frem fra skuffen, fordi trafikken i området allerede er farlig.

Publisert søndag 31. januar 2010 kl. 21:02.
Sist oppdatert mandag 01. februar 2010 kl. 10:26.

Annonse

Kommentarer (31)

Hmmm,
Fikk dere betalt for å klage igjen om veien eller?? Slutt å sutre folkens det er mange nok farlig veier enn dere her men vi andre gidder ikke å klage enggang fordi det hjelper ikke. Farts humper,redusert fart og gang felter og rund kjøring har vi nok i byen så flytt noe er dem der til deres vei så kanskje hjelper det for oss andre??? Enten det eller lær å gå forsiktig,lær ungene deres også at veien er faktisk farlig uansett hvor du er hen..Det eneste er å ha respekt for bilene og sykler til og med barnevogner ellers blir du kjørt over eller under.. Ha en fint og snø dag :)og se opp hvor du går.

Varsle upassende kommentar

Bruk hodet
Jeg krever at fartshumpene vi har blir fjernet og at de som råkjører og/ eller ikke viser aktsomhet i trafikken (dettte gjelder også myke trafikanter) får svi ordentlig hardt istedet. Denne kollektive avstraffelsen som norge har lagt opp til er bare helt på jordet..

Varsle upassende kommentar

...
1. Bruk refleks 2. Sutre til avisa

Varsle upassende kommentar

Kjære Wiggum, Knuter'n og alle som ikke har mistet noen i trafikken.
Det er forståelig at enkelte mener at farthumper er en samfunnsfiende. Det er også (til en viss grad) forståelig at noen mener politi er en unødvendig. Spørsmålet dere må tenke dere er; hvordan hadde vi hatt det uten dem? Uten kontroll. Det er riktig at vi må "ta de skyldige", men det må dessverre gjøres ved "kollektive tiltak" som f.eks fartshumper, synlig UP, laserkontroll, etterforskning og andre forebyggende tiltak. Være seg fartsgrense, fartshump eller offentlig henrettelse av bråkmakere. Neste gang så er det en av dere som er ute og går med kjæresten deres på et fortau. Plustelig kommer en bil bakfra uten lys og meier dere ned... Før dere legger inn tåpelige kommentarer, så tenk litt gjennom hvor fort livet kan endres. Dere har helt klart ikke nok livserfaring til å skrike ut om noe her. Dette er egentlig for tåpelig til å i det hele tatt kommentere, men jeg håper at dette lille innlegget gjør at flere går til speilet, teller til 10 og tenker gjennom 3 ganger før de åpner munnen/skriver noe ufornuftig for andre å lese.

Varsle upassende kommentar

Refleks?
Registrerer på bildet i tb at begge personene er mørkkledde, men ingen har refleks på seg... Møte seg selv i døra?? Nei til lavere fart og fartshumper i Narverødveien! Ja til fartskontroll! Har bodd her i 1 år og ikke sett snurten av noe UP her ute...

Varsle upassende kommentar

Råelbeboer:
Jeg er den personen som står bakerst i bildet. Vi bruker alltid refleksvest både til liten og stor, til og med barnevogn og hund er bekledd med refleksvest. Men dersom man kikker nøyere etter i bildet, så fremkommer noe av problemet; hvit-stripen ligger/lå en gang til høyre for kumlokket - men man ser spor av bil rett under beinet mitt. Svingen er med andre ord kuttet ned til beinet. Med andre ord, refleks eller ikke refleks.. man går langs denne strekningen på bilistenes nåde!

Varsle upassende kommentar

Drøyt
Heia Tønsberg.. La oss få ødelagt samtlige veier med fartsdempere. Vi trenger noen "skarpe" og brutale asfalt fjell slik at bilene blir slitt ut og man bruker skikkelig lang tid fra A til B. For å lære barn trafikkvett er helt uaktuellt..

Varsle upassende kommentar

Ja til gangsti - nei til fartsdempere
Jeg kjører denne veien hver dag til og fra jobb, og det er helt latterlig å foreslå fartsdempere på denne veien. Man har klart å ødelegge nok veier (og biler!) med fartsdumper her i området. Det er dessuten påbegynt gangstier, borte ved Meny og rett før Presterødkrysset. Løsningen er å bygge videre gangsti, det er jo bare et stort jorde ved siden av veien - null problem å lage gangsti!! Det er dessuten masse masse gangstier i området, hvorfor skal man på død og liv ferdes der det ikke er gangsti hvis det ikke er nødvendig? Det har også vært kontroll der en gang, rett før nedkjøring til Solvindveien. Dette var for ca 3 mnd siden. Slutt å syte til avisa hele tiden!! Prøv å forstå at redusert fart og fartsdumper ikke er løsningen på alle problemer!! I tillegg så er det opplagt at m all den snøen som er nå blir veiene smalere og dermed vanskeligere å ferdes på. Makan til syting altså..

Varsle upassende kommentar

Til "Sukk" m. fl.
Du er jo bare helt på jordet med din nedlatende holdning til andres meninger, kan du ikke bare se deg selv i speilet og telle til 1000? Tilbake til saken: som både myk, syklende og bilist, Så er jeg ikke ute etter å ta noen i trafikken, men syndere ser man overalt i form av alle disse tre typer som setter seg selv og andre i livsfare. Jeg ønsker at folk NÅ MÅ begynne å tenke sjøl og ta ansvar.

Varsle upassende kommentar

Nei til farts dumper.
Ja, til fortau eller gang og sykkelsti! Og Ikke minst pass på at den blir måket for snø!

Varsle upassende kommentar

Gangsti
Det hadde løst mange problemer. Få en opphøyd gangsti langs hele veien!! Jeg synes selv det kan være litt ekkelt å kjøre på den veien når det er skolestart/skoleslutt for dagen. Det er utrolig mange elever som går/sykler langs denne veien, og nå nå det er snø, er det noen ganger vanskelig å svinge godt unna dem. Mye av grunnen til det er jo da at 1. det er ikke brøyta ordentlig ut i veien 2. det er ikke brøyta godt nok på veien i det hele tatt. så du må humpe og dumpe deg (og få sladd på bilen) for å styre unna. Nei til humpler JA til gangsti!!!

Varsle upassende kommentar

seriøst...
Dette har da ingen ting med fartsdumper og lavere hastighet!!! Når du flytter til et nytt sted, så må du jo se helheten i omgivelsene, både sommer og vinter. Over alt så blir jo veien smalere på vinterføre. Skal du klage over noe, så må det jo bli brøytemannskapene som ikke har brøytet langt nok ut. Hvis de hadde brøytet ut til asfaltkanten, så ville det jo ikke vært noe problem. Men nå har jo narverødveien ikke akkurat vært kjent som romslig heller. Området er overdimensjonert i forhold til veien. Jeg som bilfører ønsker ikke flere lav km/t soner og flere fartsdumper. Norge klarer ikke å lage dumpene riktige og det går hardt utover bilene. Biler er kommet for å bli, og man må tilpasse forholdene til de.

Varsle upassende kommentar

Hvorfor er så mange mot fartshumper? Eneste som virker 24-7! Mange råkjørere her?
Kjørte selv på denne veien i høst, før snøen kom. Jeg kom til 40 sonen ved rørleggern, der lå jeg på streken 40, bakfra kommer det en sort Toyota Landcruiser i stor fart opp i rumpa på meg, han vrenger forbi i den svake svingen før Meny, hvor det er fotgjengerfelt og suser mot Jarlsø! Han holdt minst 70-80 km/t. Så at det eneste som kan temme "idioter" er fartshumper, som passer på veien 24 timer i døgnet. Disse bør ligge før og etter alle fotgjengerfelt, samt før uoversiktlige svinger eller utkjøringer! En hump, eller opphøyd gangfelt hjelper ingen fotgjenger når man blir meid ned oppå humpen. Farten må ned, er allt for mange billister som ikke ser sin egen fare for andres liv og helse. Hvem har bestemmt at Norge skal kun ha fotobokser på veistrekninger som f.eks E18? I Sveits, har man fotobokser i byer og alle tettsteder hvor biler er til fare for gående! Det må bli slutt på at man ikke kjører 50, 40 og 30 km/t i områder der dette er fartsgrensen. Hvorfor er det bare fyllekjørere som skal miste retten til å føre bil? Idioter som ikke holder 30, 40 og 50km/t kunne miste lappen i 30 dager, samt måtte kjøre med en sticker klistret til bakruten med følgende tekst" Jeg er en idiot, ring Politiet hvis jeg ikke har lært"! Tenker folk da hadde tatt litt mer hensyn, senk farten folkens!

Varsle upassende kommentar

fartsdempere hjelper ikke veldig mye.
Kjører denne veien daglig til å fra jobb. Er alltid nøye med farta, da jeg veit det er mange som går langs veien. Men blir daglig tatt igjen av biler bak. Fartsdempere hjelper ikke mye heller, mange som kjører over de så plastikken spruter. Men det er ikke bare bilistene som synder, er mange gående og sykklene som ikke bruker refleks. Synes dette er like alvorlig, for de er ikke lette å se i mørket. Så je synes ikke noen er værre enn andre, tror nok en opphøyd gangsti hadde hjulpet mer enn mere fartsdumper.

Varsle upassende kommentar

Heia fartsdumpere og lavere fart!
Heia Knuter`n-Fikk du betalt for å skrive her eller? Apropos: "Det eneste er å ha respekt for bilene og sykler til og med barnevogner ellers blir du kjørt over eller under.." Hvordan blir du kjørt under? Det hjelper jo ikke å lære ungene at veien er farlig hvis de ikke kan gå langs veien uten å bli meid ned. Heia fartsdumper og lavere fart! "Lokal"

Varsle upassende kommentar

Endringer må til.
Bilistenes mentalitet må endres.. Ja, det kommer jo tydelig fram etter å ha lest noen av disse innleggene.. Jeg går selv her ofte, og det er helt rett å si at bilistene eier veien her. Myke traffikanter har bare å stavre seg på brøytekantene. Å gå med barnevogn/barn her er jo blitt ren galskap! Dette er tross alt skoleveien til mange barn -skummelt! Er det virkelig sånn det skal være?? veldig mange kommenterer og klager på brøytingen her. Faktisk så har bilistene over en meter breiere vei om vinteren. Det er bare å ta en titt på hjulsporene. Den hvite linja ligger sånn ca midt mellom sporene... Så nei, jeg er ikke enig i at brøytemannskapene her i kommunen har gjort en slett jobb på akkurat denne strekningen. Fartshumper er irriterende, men de gjør faktisk nytten sin. Har du ødelagt bilden din pga en fartshump kan du mest sannsynlig takke deg selv, du har nok kjørt for fort... Jeg sier JA til nedsatt fart med fartshumper i påvente av at opphøyet gangsti og rundkjøring kommer på plass, for skal en vente på disse utbyggerne ser det ut til at en kan vente lenge.

Varsle upassende kommentar

Til alle som er mot fartshumper, som mener fortau eller gang og sykkelveg er rette tiltaket?
Til dere er det bare å si, forbaska egoister! her snakker vi om de svakeste av de svake. Barn som skal til og fra skole, fritidsaktiviteter og venner! Hva hjelper det med fortau på begge sider, hvis ungene må krysse veien? Min erfaring er at jo bredere vegen blir, samt med fortau på en eller begge sider, faktisk øker farten på diverse biler med egoister bak rattet. Det er en skam at folk ikke lovpriser fartsreduserende tiltak i nærmiljøene i Tønsberg! Det er mange veger i og rundt Tønsberg, som med enkle middler kunne fått fartshumper til ca 10000 kroner stk. Disse kunne legges i forbindelse med alle buss-stoppene. Slik blir de mindre plagsomme for busser, og ja de er ubehagelige å kjøre over, men da kjører du for fort! Mange drosjesjåfører som ikke skjønner enkel fysikk, de klager over hver minste hump som skal anlegges, men sørger de for å kjøre lovlig? Nei tenkte meg det! Er nemlig drosje folk som er den yrkesgruppen som kjører mest, men som samtidig er harde på gassen! La folk å fe få ferdes tryggt, sørg for humper og fortau. At hylekoret fra egoister som kanskje blir hindret 2-3 min på sin vei til og fra byen, er bare og overse! Disse folka skjønner seg best bare på seg selv og sitt oppblåste ego! Vi trenger trygge veier, ikke at folk i praksis kan kjøre så fort de vil i tettbyggd og nærmiljøer, med bus på begge sider av veien! Hvem har mot til å stoppe sviket mot svake trafikanter! Ingen i kommunen, ikke i vegvesenet, kanskje det er noen fornuftige folk i Fylkeskommunen som kan endre på den tafattige og stemoderlige behandlingen av myke trafikanter i Tønsberg! Hansken er kastet, hallo noen hjemme i Statens hus?

Varsle upassende kommentar

Til NoAnti A-hole
Hmmm. Litt egoistisk å kalle andre egoister fordi de ikke mener det samme som deg vel? Nei til nye fartsdempere og ja til fjerning av de som desverre eksisterer.

Varsle upassende kommentar

Flyten tilbake får du ved å kjøre 30 km/t når det er skiltet, eller 40 eller 50km/t!
Det er jo bare sånne som deg som irriterer deg over fartshumper, siden du kjører kenguru mellom humpene. Hadde du tenkt litt lengre enn din egen ego nese tipp, så hadde du kanskje unnet alle myketrafikanter en trygg og god opplevelse av at biler kjører etter fartsgrensen? Neida, humpene hindrer deg i å kjøre så fort du selv vil, etter om du er litt forsinket til jobb eller barnehage. Klart om noen blir redd av at du suser i 60 i 40 sonen, men pytt pytt da lærer dem seg å passe seg på veien! Er det sånn du tenker, forbaska lille ego knott! Flyt får du ved å se på ditt kjøretøy som et mulig drapsvåpen, er ikke rom for egoister bak rattet! Så fotsett som kenguru, å kjører du på noen så har du kun deg selv å skylde på! Egoist!

Varsle upassende kommentar

Hmmm
Ja ja, ser ut som om kongen av Husvik har talt. Så bare for å ta en kort oppsumering så er alle som er uenig med NoAnti (kong Husvik), egoister. He he triste greier.

Varsle upassende kommentar

Er ikke så sikker
På om det vil hjelpe så mye det her, men lykke til!

Varsle upassende kommentar

hei
fotoboks??????????? det hadde funket... helt til jeg tok den ned.... Men tbg anti dump har jo sagt at for hver nye fartsdump kommer de til å sprenge 2 med dynamitt.. ( NOE SOM IGJEN GIR STØRRE UTGIFTER FOR VEGVESEN) :-D

Varsle upassende kommentar

meg
eh 1000 vis av inlegg har blitt lagt på disse artiklene ang fartsdumper. men at 2 personer som bor ved en hovedvei klager da "KREVER FOLK FLER FARTSDUMPER" TB blad skjerp dere. dere skal være presse ikke politikere...ps. har bodd akkurat der selv i over 10 år og eneste problemet der er ungene ikke trafikken...

Varsle upassende kommentar

Til fotgjenger
Ikke noen bombe at du som fotgjenger er mot fartsdumper nei. Hvis du mener at eneste grunn til å skade bilen ved å kjøre over fartsdumper så har man kjørt for fort - ja da har du tydeligvis ikke kjørt bil. Mange 40-soner har dumper som er umerket!! Man skulle tro at holder man 40 ja så kan man passere dumpene uten problem. Men sånn er det ikke. Er nok av eksempler på dette på Nøtterøy. Fartsdempere er greit i boligfelt, forutsatt at de lages slik at man faktisk kan holde 30 km over disse (noe man sjelden kan). Men å kreve fartsdempere på Narverødveien, som er en viktig gjennomfartsåre, er helt bak mål. Lag gangvei så er problemet løst, i den grad vi snakker om problemer her..

Varsle upassende kommentar

Til billist, hva med å tenke litt mer på andre enn bare dine egne behov?
Greit at du er i mot fartshumper, men tror du problemet er løst bare man bygger gangvei? Problemet er at et eller annet sted må man krysse veien! Hva skjer hvis man overlater til hver enkelt billist til å ta ansvar for andres sikkerhet? Jo det finnes en hel haug med dårlige billister, som ikke stopper for gående ved fotgjengerfelt, ikke holder fokus på veien når de ringer i mobil, som har dårlig tid slik at veien brukes som middel for å ta igjen tid! Så lenge man ikke tar tak, dvs tvinger billister til å ta hensyn, ved å senke farten over fartshumper, ja så er det fritt frem for alle som gasser på. Er Narverødveien en så viktig gjennomfartsåre at det ikke kan ta 2-4 min lenger tid å kjøre den, med 40km/t og fartshumper? Hvis du er så tidsbevisst, så regner jeg med du pusser tenna, leser nyheten og spiser samtidig? Da det er helt hull i hode å ikke tenke på barns sikkerhet, opp mot det å ha fri fart! At du må senke farten 5-10km/t over en hump er helt naturlig. Slutte å se problemene. Kanskje du skjønner alle fordelene for de som ikke sitter godt beskyttet inne i en blikkboks!

Varsle upassende kommentar

SVAR TIL NOANTIFARTSHUMPER
Nummer en: for å kjøre bil i Norge må man ha sertifikat. Kravene for å få det er strengere enn i de fleste andre land, og man må igjennom en omfattende opplæring, blant annet mørkekjøring, glattkjøring med mer. Nevner dette da jeg får inntrykk av at du aldri har tatt sertifikatet. Nummer 2: Man krysser veien i fotoverganger. Disse er merket med hvite striper, og her har billistene plikt til å stoppe. Jeg har kjørt bil i 20 år og det er tull av deg å si at en "hel haug" bilister ikke tar hensyn og stopper. For det gjør faktisk de aller aller fleste. Du umyndiggjør alle billister og gjør dem til noen idioter, herr "Noanti fartshumper". I tillegg er du svært usakelig når du spør om jeg børster tenna, leser nyheter og spiser samtidig. Går ikke an å ta slik argumentasjon høytidelig. I 2009 har man det laveste antall trafikkdrepte på over 50 år, http://www.sb.no/nyheter/halvert-trafikkdod-1.1103067. Videre må man tilbake til 1947 for å finne et lavere antall trafikkskadde enn i 2009, http://www.ssb.no/vtu/. Så det er et ubestridelig faktum at vi kjører mer forsiktig enn noen gang før. Det er ikke snakk om å ikke ta hensyn til myke trafikanter. Det er snakk om å se et helhetsbilde der fartsdumper ikke er løsning på alt og der man ikke kan kollektivt avstraffe en hel gruppe mennesker pga enkeltes idiotikjøring.

Varsle upassende kommentar

Svar til billist!
Så du synes ikke tidsklemme beskrivelsen min var treffende? At mange billister er villige til å kjøre over fartsgrensa for å ta igjen tapt(dårlig tid)? At mange tas hver gang politiet har kontroll av mobilbruk og bilkjøring? At det i Oslo ble påkjørt 7 personer som var på vei i eller ut av fotgjengerfelt forrige uke? Tror du billister i Tønsberg er så mye bedre? Det er ofte flaks at det ikke skjer flere ulykker! 2009 var et spesiellt år, pga finanskrisa antyder politi og andre at folk har kjørt litt forsiktigere, tatt mer hensyn til at de er avhengig av å ha førerkort i jobben, samt kanskje kjørt mindre enn man ville gjort i et vanlig år! I oppgangstider er dette motsatt! Dagens biler er så bra lyd og støy isolert at mange ikke merker at de kjører i 60km/t. Jeg bor ved en helt vanlig Fylkesvei, med akkurat samme gjennomfartsåre som din vei. Viktig og viktig den er der bare for at folk skal komme seg til og fra jobb. Mange hus og utkjøringer på begge sider av veien. Hvorfor så stor motstand mot noe som sikkrer at veien ikke blir råkjørt på? og da mener jeg det er råkjøring hvis man holder 50-60 km/t i 40 sonen! Så til nummer en, jeg har hatt lappen lenger enn deg, pluss aldri fått bot for hastighet eller andre ting! Kun et par parkeringsbøter da jeg var ung og lovende :-) Så til nummer to: Du tar feil, hvorfor tror du Statens vegvesen fjerner fotgjengeroverganger? Jo fordi de skaper falsk trygghet! Gående kunne komme til å tro man har rettigheter, rettigheter som ikke er værdt 5 øre når man ligger slengt i asfalten etter møte med bil! Som ikke så deg, eller du kom løpende ut i veien etc etc! Alle har jo sine forklaringer for hvordanulykken kunne skje! Hvorfor tror du det er 30km/t mellom Farmandstredet, jo fordi dette var de to fotgjengerfeltene i Tønsberg som hadde flest alvorlige personskader! Så nå når det er 30km/t pluss humper har det vel knapt vært noen påkjørsler på dette stedet! Du kaller deg billist, noe jeg tror du er med rette! Hva med å ta hensyn og unne alle myke trefikanter enn viss sikkerhet og trygghet? En bil som treffer noen i 50km/t dreper i 90% av tilfellene, når bilen kjører 30km/t er det kun 10% som dør! Har du barn? Ikke det? Fortsett som du altid har gjort! Hvis ja? Tenk at du bodde langs denne veien, og alle andre viktige tilførselveier for folk som skal til og fra jobb! Kansje du unner oss noen humper, eller er du helt blottet for medfølse? Siden du bor kanskje tryggt? Så kan alle andre som er så dumme å bo ved veien måtte lide! Hvem kollektivt utsetter alle langs denne veien for fare? Du nevner idiot, jeg kjenner deg ikke godt nok! Men tror ikke vi kunne blitt perlevenner nei! Kjør pent da, empatiløse billist!

Varsle upassende kommentar

Ikke noe problem overhodet
Jeg har snublet bortover den veien her, kastet snøballer på biler, vela rundt i hytt og gevær fra jeg var gammel nok til å gå! Det har vært min skolevei som jeg både har syklet og gått langs mørke vintermorgener og sene kvelder. Har ikke hatt en eneste skummel situasjon langs denne strekningen, og jeg har bodd der siden jeg var 2 år gammel. Ta på dere refleks og lær barna at de skal passe seg for bilene, så er dette ikke noe problem i det hele tatt! Fartshumper er noe galskap som vi i vestfold har fått for oss er løsningen på alt!

Varsle upassende kommentar

Råkjørere ødelegger!
Utrolig at folk klager over fartsdempere. Folk som gjør det burde aldri hatt lappen. Maken til mangel på empati og forståelse for myke trafikanter! I denne byen er det desverre mange harry frp-velgere som bare tenker meg og mitt. Når vi har så mange ubrukelig sjåfører som ikke klarer å respektere trafikkreglene må vi jo stramme inn med flere fartsdempere.

Varsle upassende kommentar

OSS UTEN EMPATI
Denne "NoAnti Fartshumper" ser ut til å skrive inn under flere alias, hvert fall er ordbruken påfallende likt. Det er tydelig at vi bilister er totalt uten empati, egoistiske og hensynsløse svin som ikke respekterer verken trafikkregler eller myke trafikanter hvis man er i mot fartsdumper. Jeg trodde at kriteriet for å bli kallt dette var å kjøre som en gris, men det holder tydeligvis å være i bestillelse av en bil og kalle seg bilist. Blås i at de fleste av oss bilister også har barn som går/har gått til og fra skole etc. Det er mye snakk om ubrukelige sjåfører, men lite om uvettige fotgjengere som heller ikke alltid gjør like bra valg i trafikken. Det er nok av eksempler på fotgjengere som går på rødt etc. Men for all del. Siden jeg nå er i mot fartsdumper på større veier skal jeg følge rådet til forrige skribent og gå sporenstreks til vårt flotte Biltilsyn og levere inn lappen. Hvis man uenig med tilhengerne av fartsdumper må man være en komplett idiot, så da skal man ikke kjøre bil. Man må for all del ikke ha en nyansert debatt - verden er sort-hvit :-) Ha en fin dag, vi sees gående langs veien ;-)

Varsle upassende kommentar

Hvorfor er veiene her?
Jeg har alltid trodd at veier var til, for at BILER skulle kjøre på dem. Hva med å holde myke trafikanter utenfor veien, med overganger,underganger osv. Sånn at folk faktisk slipper og gå ut i veien. Eller hva med å tenke trafikksikkerhet FØR veiene blir bygd, ikke etterpå.

Varsle upassende kommentar

SKRIV EN KOMMENTAR!

Registrert eller anonymt?
ANONYMT: Du er fortsatt velkommen til å kommentere anonymt ved å skrive inn de fire tegnene i koden under. Da vil kommentaren din bli lest/godkjent av redaksjonen før publisering.
REGISTRERT: Hvis du registrerer deg med mobilnummer og logger inn, slipper du å skrive kode og kommentaren din blir publisert umiddelbart.

Logg inn her

Ny bruker eller glemt passord?

Fyll inn mobilnummeret over for å få tilsendt et engangspassord. Du kan bytte passord når du har logget inn

Mobilnummer og innlogging ber vi om for å holde et godt nivå på diskusjonene. Hvis du er logget inn, blir din kommentar publisert umiddelbart. Anonyme kommentarer må godkjennes av redaksjonen før publisering.


» Les reglene i sin helhet og hvordan vi håndterer overvåkningen.


Snarveier

Prisguide snarvei Prisguide

Sjekk hvor varer er billigst.

tbtv snarvei tbtv

Klikk deg inn på vår nett-tv portal.

ukens avisannonser snarvei Ukens annonser

Her finner du siste ukes avisannonser.

Skattelistene snarvei Skattelistene

Sjekk skattelistene 2008 her

TV Guiden snarvei TV Guiden

Sjekk hva som går på TV i kveld og fremover.

Boligbasen snarvei Boliger til salgs

Vi gir deg oversikten

Bildeserier

Kvitt deg med bilen nå!

Se flere videoer

Søk i skattelistene
for 2008

Nyheter på tv/radio

TV2 Nyhetskanalen: 20:30 Tabloid
CNN: 20:30 World One
BBC World: 20:30 World News Today with Zeinab Badawi
TV5 Frankrike: 20:30 Le journal de France 2
Sky News: 20:30 Jeff Randall Live

» Gå til TV Guiden

Annonse